Terracina, Italien, Europa

Huvudstad: Rom
Statsskick: republik
Yta: 301 309 km2
Invånarantal: 57,3 miljoner (2003)
Språk: italienska
Religion: 85% romerska katoliker
Viktigaste floder: Po, Tibern, Adige
Största sjöar: Lago di Garda, Lago Maggiore
Högsta berg: Monte Rosa (4633 m ö h)
Läs- och skrivkunnighet: 98,5%
BNP/Invånare: 25 400 USD (2004)
Mer info

Hotellet

Detta hotell var riktigt fint och fräscht, det är nybyggt i form av en båt, och har lagom stora rum ifall man bara är två personer. Alla rum borde ha lite havsutsikt från balkongen, men vissa hade nog bättre än andra, så be om det vid bokning. Servicen var mycket bra, dagtid fanns det svensktalande personal i receptionen, och på kvälls/nattid så klarade man sig bra på engelska och/eller några fraser italienska.

Hotellets poolområde var välskött och trevligt, poolen lagom stor med båtens "för" som glastak över. Tyvärr fick man inte äta sin lunch där uppe, utan endast middag. Hotellets snack-bar hade enklare måltider att inta, som t.ex pasta, minipizza och varma smörgåsar, men även glass och en bar med de vanligaste dryckerna.

Terracina

Terracina är en mysig liten fiskestad halvvägs mellan Rom och Neapel som främst lockar italienska turister, vilket gör att allt känns genuint. T.ex så var det bara en av de restauranger vi åt på som hade menyn på svenska (Il Pappagallo), och det var antagligen för att dom låg granne med ett av Fritidsresors hotell, Lägenheter Soltur, och därför hade många skandinaviska gäster. Den var inte heller en av de bästa resturanger vi åt på, utan våra favoriter var Centosedici och L'Astice. Men till deras försvar så berodde det säkert på att vi valde att äta där på lördagen, liksom resten av befolkningen. I Terracina så äter man goda fiskrätter, men även pastan och pizzan är väldigt god, kan rekommendera L'Astices pizzor... jag tog en med mozzarella, cocktailtomater, parmaskinka, ruccola och parmesan på... MUMS!

Det finns mycket att se i staden, främst de gamla delarna och Jupitertemplet som ligger på berget bakom. Både templet och en bit av Via Appia är några av de lämningar som finns här från Romartiden. Via Appia gick nämligen hit från Rom eftersom Terracina även då var en semesterort för romarna. Men vill man bara sola och bada så finns det en härlig långgrund sandstand som löper utmed hela kusten. Eller så kan man ta båten över till Ponza-öarna, bussen till någon grannby eller tåget till Rom eller Neapel.

Rom

Resans höjdpunkt! Trots att Fritidsresor hade en utflykt till Rom, så valde vi att själv ta tåget dit för att få spendera hela dagen som vi själv önskade. Vi började med att gå förbi Colosseum och Forum Romanum. Då kön in var ca 50 minuter, så valde vi att spara insidan av byggnaden till en annan gång. Sedan gick vi förbi Bocca de la Verita, och vidare över Tibern in i Trastevere. Där valde vi att äta lunch på Sabatini på Piazza St Maria in Trastevere, en gammal fin restaurang med väldigt god mat. Till förrätt så delade vi på fyllda och friterade zucchiniblommor, friterad kronärtskocka och bruschetta, och till varmrätt så tog jag Saltimbocca Romana och Rikard Ossobucco. Till efterrätt delade vi på en panna cotta. Allt smakade väldigt gott, vilket var tur eftersom det var den dyraste måltiden på hela veckan... :-)

Mätta och belåtna gick vi vidare; först förbi Campo dei Fiori, sedan Piazza Navona, sedan in i Pantheon, efter det ett par mynt i Fontana di Trevi (kastade inte det första över vänster axel) och sen upp till Spanska trappan där vi tog vårt andra stopp. Här köpte vi med oss varsin glassbägare innan vi satte oss på trappan och förlovade oss... :-)

Efter det gick vi vidare mot Piazza del Popolo, på den övre vägen utmed kanten till parken. Nu började det kännas att man vandrat genom större delen av Rom till fots, och vi började längta hem till hotellet. Trots detta fortsatte vi gå ända till Piazza Barberini där jag gav upp, och vi tog tunnelbanan de sista två stationerna till Termini. Att ta sig hem med tåg efteråt var en utmaning i sig, det var ingen som visste vilket tåg som gick till eller stannade vid Monte s. Biagio. Till slut chansade vi och hoppade på ett tåg som det stod Terracina på. Det var väl inget konstigt med det, kanske ni tycker, men saken är den att det var ingen som hade informerat oss om att Terracina har en egen station, utan endast att man måste till Monte s. Biagio för att kunna ta tåget! Det visade sig dock att tåget gick direkt till Terracina tre gånger om dagen.

Vin och Vyer

Denna utflykt, som var ny, var den andra utflykten vi följde med på. Det var en kvällstur upp i bergen med både vinprovning, klostervisit och en riktig italiensk middag. Vinprovningen var mest intressant, vi fick lära oss lite om hur odling, skörd och tillverkning går till innan vi fick prova några olika viner med tilltugg. Vingården hette Sant'Andrea och låg i Borgo Vodice. Vi köpte med oss tre flaskor vin, två söta Moscato dessertviner och ett rött vin som dom hade med på provningen.

Sedan åkte vi vidare till klostret i Fossanova, där vi fick ströva runt en trekvart på egen hand. Tyvärr hade dom precis blivit klara med en filminspelning i själva kyrkan, så byggnaden var nästan helt tömd på saker. Dom hade även några handelsbodar runt kyrkan där man kunde köpa saker som tillverkats där. Vi köpte tre påsar kakor dom hade bakat och ett par handmålade espresso-koppar.

Slutligen åkte vi till restaurangen, där vi skulle serveras äkta genuin italiensk mat såsom italienarna själva äter den till fest. Dvs först Antipasto (förrätt), sedan Prima Piatto (pasta), sedan Secondo Piatto (varmrätt) och slutligen en dessert. Någon dessert fick vi konstigt nog inte, men däremot en espresso med tillhörande starkt (Limoncello, Grappa eller kaffelikör). Maten var tyvärr inte så bra, alla andra måltider vi åt under resan var faktiskt bättre. Men både vinprovningen och klostret var intressanta, och för de 40 euro det kostade så var det prisvärt.

Neapel

Även denna utflykt valde vi att göra själva med tåg. Dock blev vi lite konfusa när tåget stannade efter en station och lysena slocknade. Visade sig att vi var tvungna att byta till en buss som skulle gå till Minturno, och väl där skulle vi sätta oss på tåget igen. Det tog oss alltså mer än dubbelt så lång tid att ta oss till Neapel. Det var först dagen efter vi fick reda på anledningen, att dom hade hittat en bomb från 2:a världskriget som dom råkat sätta igång, och därför måste evakuera alla runt Formia (där tåget går förbi). Artikel

Det var egentligen bara två saker vi hade tänkt göra i Neapel; äta pizza på restaurangen Antiqua Pizzeria Brandi som skapade den första Margeritan och att köpa med en krämig limoncello åt mig. Vi lyckades iaf med likören. Det första vi gjorde när vi försenade kom till Neapel var att kontrollera att restaurangen hade öppet, vilket dom hade vid halv fyra tiden. Eftersom vi var tvungen att åka hem igen vid halv sju, så var vi tvungen att äta strax efter fem. Så tills dess strosade vi runt i områdena omkring Palazzo Reale och Spanska kvarteren, där det var som vackrast/charmigast. Annars fick vi intrycket att Neapel inte var en så mysig stad, men som däremot hade stora shopping-möjligheter (handlade t.ex en fin väska). När vi sedan återvände för att äta så hade dom naturligvis stängt, och öppnade först halv åtta. Så jag antar att vi 'måste' återvända hit igen... ;-)

Pompeji

Detta var en av de två arrangerade utflykter vi följde med på. Att med egna ögon få se staden som förintades år 79 e.kr av Vesuvius utbrott, är något jag önskat länge. Och av den anledningen var det helt klart värt resan trots att vi satt fast i trafikstockningar 4 timmar på nedvägen. Den resa som skulle ha tagit 2 timmar tog alltså 6, detta pga att dom hade hittat ännu en bomb från andra världskriget idag, alldeles utanför Neapel. Men vi hade underhållning under tiden iaf, otroligt vad kreativa italienarna är när dom har tröttnat på situationen, dom backade ner för påfartsramperna till motorvägarna eller tog sig ner på knappt farbara grusvägar... :-)

Själva besöket i Pompeji var intressant, dom hade grävt ur och återställt ca 75% av staden, och man fick en liten inblick i hur livet såg ut på den tiden. Men enligt min åsikt så hade man fått en ännu större förståelse ifall dom hade placerat ut de gipsfigurer (som de gjutit i de hålrum som uppstått efter förruttnelsen) på den plats de hittats istället för att placera dom innanför galler. Rikards största besvikelse var att vi aldrig gick förbi Pompejis amfiteater, kanske den låg för långt bort, inte vet jag...

Priset för denna heldagsutflykt var 72 euro per person.

Tips och råd inför resan

• En av de sakerna som är annorlunda mot hemma, är att allt tar den tid det tar här. Man får absolut inte ha bråttom eller ha någon tid att passa.

• Några italienska fraser kan vara bra att lära sig innan man åker, för dels så finns det absolut ingen information på andra språk och sedan så blir man så mycket bättre bemött om man åtminstone försöker börja ett samtal på italienska. Det räcker att säga "Buon giorno, parle inglesi?"... :-)

• Som vanligt så gör värmen här att man behöver både massor av vatten och ibland även solhatt.

• Vi råkade ut för ett par åskväder, men åtminstone i Terracina så drog dom förbi på bara någon timme, sen sken solen igen. Ingen risk för en förstörd dag, m a o.

• Coperto e pane är en obligatorisk avgift vid en måltid, betyder kuvertavgift och betalar bl.a för brödkorgen som kommer in. Brukar kosta mellan 1 och 2 euro per person.

• Serveringsavgift tillkommer alltid om man väljer att sätta sig vid ett bord istället för att inta kaffe etc vid bardisken. Dessutom fick vi tips om att man alltid betalar först i kassan för vad man vill ha, och sedan visar upp kvittot när man hämtar maten. Enda gången detta hände var på flygplats-kaféet och när vi köpte glass på en glassbar. Annars fick vi faktiskt nästan alltid betala efter vi ätit/druckit, oavsett ställe.