Madeira, Portugal, Europa

Huvudstad: Lissabon
Statsskick: republik
Yta: 92 100 km2
Invånarantal: ca 10 miljoner (2002)
Språk: portugisiska
Religion: 96% kristna (varav 95% katoliker)
Viktigaste floder: Tejo, Douro, Guadiana
Högsta berg: Pico på Azorerna (2351 m ö h)
Läs- och skrivkunnighet: 94%
BNP/Invånare: 14 660 USD (2003)
Mer info

Hotellet

Eftersom vi blev missnöjda med det första rummet vi fick i Egypten, så hade vi här lämnat önskemål om att få ett rum högt upp och med havsutsikt. Det fick vi också, närmare bestämt rummet högst upp, näst längst ut, med nästan bara havsutsikt. Dessutom fanns det två balkonger eftersom det var en tvårummare (vilket inte var mer än ett par hundralappar dyrare än enrummaren).

Hotellet hade en bra (känd) restaurant, där vi åt en välkomstmiddag. I övrigt låg hotellet bra till i Lido-området, i närheten av många trevliga restauranger och precis ovanför Lido-baden. Just ja, en sak var något störande var att dom höll på att bygga fler hotell i området, så det var lite oväsen från det (och så störde det den vackra utsikten lite grann).

Monte

Under tisdagen tog vi linbanan upp till byn Monte som ligger ovanför Funchal på ca 650 meters höjd. Det är en vacker by, känd för sina blommor (dels Gamla Monte-parken som är gratis, och sen Monte Palace som kostar pengar) och för sin kälkfärd ner för backarna. Förutom en levada-vandring som vi passade på att göra, så strosade vi mest runt i parken.

Vi hade tänkt att ta kälkfärden ner, men när vi fick veta att den skulle kosta oss 20 Euro tillsammans för en bråkdel av sträckan tillbaka till Funchal, så tyckte vi det var onödiga pengar. Dessutom så är dom två Carreiros (förarna) som står bakom och styr tvungna att bromsa och släppa förbi bilarna som också ska ner (eftersom dom åker på bilvägen), så det kändes bättre att lägga pengarna på en taxi hela vägen till hotellet.

Levada vandring

Detta är verkligen ett måste att göra när man åker till Madeira. En levada är deras bevattningssystem, en smal kanal som fraktar vattnet uppe från berget ner till havet, med en stig eller smal "hylla" bredvid att gå på. Det finns levada-promenader för alla, väldigt enkla där man går på en stig med många meter till kanten, eller de lite mer avancerade där man går på en ca 30 cm bred hylla utan räcke och med stup precis bredvid. Oavsett vilken man väljer så är det ett bra sätt att se Madeiras natur och landsbygd, eftersom dom ofta går rakt igenom byar.

Vi testade båda svårighetsnivåerna, men vi råkade börja med de svårare, så då blev den lätta mer som en skogspromenad. Den första vi gick var den som utgår ifrån idrottsarenan i Funchal (nr 1), medelsvår även om man kanske inte bör ha för dålig balans. Den vi gjorde utifrån Monte, nr 7, råkade bli på expertnivå (slarvade med att läsa boken), men den var verkligen vacker, flera vattenfall och otrolig utsikt. Den sista vi gjorde (nr 10) var mer som en skogspromenad, hade nog varit bättre att börja med den: taxi till Romeiros för att fortsätta på vandring 7 som vi påbörjade på tisdagen. Vid Choupana bytte vi till vandring 10, Levada da Serra. För att kunna göra det så var vi tvungna att göra en höjdstigning från 600 till ca 750 meter. Om ni inte har väldigt bra kondition så vill jag inte rekommendera detta, det var väldigt jobbigt. Vi gick förbi Vale do Paraíso innan vi tog bussen tillbaka från Achadinha (7km + stigning + ca 2km).

De hänvisningar jag gjort till vandringar är från boken Landscapes of Madeira, a countryside guide av Underwood, 6:e upplagan. En väldigt bra bok att ha med sig, oavsett om man går till fots eller tänker bila runt.

Madeira runt

På denna utflykt hade vi tyvärr inte vädergudarna på vår sida, både kyla, regn och dimma under större delen av dagen. Det kan tydligen vara så ibland eftersom det är så stora höjdskillnader på ön. Men mycket var sevärt ändå, även om det t.ex hade varit roligare att kunna se något från Madeiras näst högsta topp Pico do Ariero (1810m). Som det var nu så såg vi endast dimman. Sedan åkte vi vidare till Santana för att se de typiska husen dom byggde där som skydd mot väder och vind. Efter det vidare mot Porto Moniz som nog mest är känd för sina härliga havsbassänger där endast en från vår buss badade (återigen vädret). Sista anhalten var världens näst högsta havsklippa, Cabo do Girao (580m).

Denna utflykt är ändå att rekommendera, för oftast är ju vädret fint. Och man får se väldigt mycket av det vackra Madeira. Det är också ett litet äventyr eftersom man får åka på smala serpentinvägar, alldeles vid kanten av havet.

Tips och råd inför resan

• Espada: den första av två rätter som man definitivt bör testa på Madeira. Det är en djuphavsfisk som ska vara riktigt ful att se på, men som smakar underbart. Vi åt den på 3 olika sätt under resan, vanligast är att den serveras med banan (de andra två var vin & vitlöksmarinerad, och i tomatsås).

• Espetada: den andra "nationalrätten", ett grillspett som serveras med de typiska tillbehören pommes frites och friterad majsgröt. Vad som är speciellt är att spetten hängs på ställningar över borden, kryddsmör "tejpas" fast överst och får smälta ner över köttbitarna, och att man sen får ta av bitarna allt eftersom.

• Shopping: det vi handlade mest var faktisk skor. Dom har både billiga och väldigt snygga skor på Madeira. Vi valde att åka till Madeira Shopping, där man kunde hitta massor av roliga affärer att handla i. Våra favoriter blev skoaffären Bata och klädaffären Zara. Dom hade även en biograf där med nya amerikanska filmer, ej dubbade. Priset var lägre än hemma, så om ni har lite tid över så är det att rekommendera. Vi hittade också en favoritrestaurant, en Texmex-restaurant med massor av ost i maten :-).

• Sol och bad: eftersom vi inte främst åkte till Madeira för att sola och bada, så gjorde det inte så mycket att det bara blev tillfälle för det ett par gånger. Vädret var inte riktigt så soligt och varmt som man hade kunnat tro, och när man kom lite högre än Funchal, så behövdes det en extra tröja. Det brukar iof vara lite varmare än vad vi hade, men eftersom det är försommar även för dom i maj, så var det inte helt konstigt.

• Sist men inte minst så måste jag bara nämna landningen. Madeira har tidigare haft världens kortaste landningsbana, nu är den något något längre. Så titta ut genom fönstret när det är dags, för det är verkligen en upplevelse i sig.